تبلیغات
به آبپخش نیوز خوش آمدید

به آبپخش نیوز خوش آمدید

» عکس های از عجیب ترین موجودات خلقت ( سه شنبه 10 تیر 1393 )
» تصویری عجیب ( چهارشنبه 4 تیر 1393 )
» تصاویر/ مراسم ختم پدر همسرسردارجعفری ( شنبه 31 خرداد 1393 )
» اولین دوره آموزش تولید قارچ در حوزه مقاومت بسیج آب پخش برگزار شد ( جمعه 30 خرداد 1393 )
» محمد کهن مو رتبه اول برترین مسئول تعلیم و تربیت پایگاه مقاومت بسیج در کشور شد ( جمعه 30 خرداد 1393 )
» ایستگاههای صلواتی نیمه شعبان در آب پخش ( دوشنبه 26 خرداد 1393 )
» جشن نیمه شعبان محله قلایی شهرآبپخش ( یکشنبه 25 خرداد 1393 )
» خصوصیت هر یک از معصومین علیهم السّلام در بر آمدن حوائج ( چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 )
» نشست امام جمعه و استاندار بوشهر/ آیت الله صفایی: استان بوشهر یک محرومیت تاریخی دیده است ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
» آغاز ثبت نام زائران متقاضی شرکت در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)در حوزه مقاومت شهید دستغیب آب پخش ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
» با حضور سردار گارگر عباسعلی اسدی بعنوان مسئول بنیاد غدیر شهربراز جان معرفی شد ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
» نشانه شیعه‏ بودن چیست؟ ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
» نامه دبیر اجرایی خانه كشاورز دشتستان به استاندار بوشهر ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
» همایش استانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سالن اجتماعات کانون امام خمینی (ره) به همت دانشگاه پیام نور برازجان برگزار شد. ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
» مجتمع فرهنگی مذهبی خیرساز در دشتستان افتتاح شد ( دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 )
تبلیغات

«قاعدین» بی‌بصیرت و ترسو هستند

نویسنده: مدیریت آبپخش نیوز سه شنبه 27 اسفند 1392
قاعدین در حکومت چندساله علی(ع) یک جریان هستند و با طرز تفکر و سخنانی که ایراد می‌کردند توانستند بر اقشار مختلف جامعه تأثیر بگذارند و برنامه‌های مولای متقیان علی(ع) را با مشکل روبه‌رو سازند.
منظور ما در این بحث از واژه قعود و قاعدین یعنی «نشستگان»، کسانی هستند که حضور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند و از حضور در صحنه‌های اجتماعی کناره‌گیری می‌کنند. با اینکه توقع هست که در جامعه حضور پیدا کنند.
قرآن کریم واژه قاعدین را در

 کنار مجاهدین به‌کار می‌گیرد. «فضل‌الله المجاهدین القاعدین اجراً عظیماً» آدم‌های بی‌درد که همیشه دوست دارند سر سفره آماده بنشینند و استفاده کنند هیچ‌گاه حاضر نیستند در صحنه حاضر باشند. طبیعی است که مجاهدین بر قاعدین فضیلت دارند. هر فضیلتی هست برای مجاهدان و آن انسان‌هایی که در صحنه حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند، است.
قاعدین می‌گویند چون نمی‌توانیم حق و باطل را تشخیص بدهیم بهتر است کنار بنشینیم! بهانه می‌آورند چون فضا غبارآلود است فتنه وجود دارد ما در فتنه خودمان را کنار می‌کشیم.
در تمام انقلاب‌های تاریخی کسانی بودند که از آغاز جزء مجاهدین و انقلابیون بودند، ولی به مرور زمان به‌دلایل مختلف سست شدند و خود را از حوزه‌های سیاسی و اجتماعی کنار کشیدند.
یکی از قاعدین عبدالله‌بن‌عمر ـ فرزند خلیفه دوم ـ بود که حالت زهد هم به‌خودش گرفته در غالب فقه و فقاهت که معارف اسلامی را هم می‌شناسد و محور این جریان شده ایشان از علی(ع) فاصله گرفت. [دیگری]سعدبن ابی‌وقاص بود سردار قادسیه که یکی از معروف‌ترین آن زمان بود، آدمی بسیار ناهنجار و پسرش هم عمر که در کربلا آمد و روبه‌روی امام حسین(ع) ماند.
حضرت علی(ع) در مورد این چهره‌های بی‌تفاوت که در شرایط حساس و زمان نیاز به گوشه‌ای می‌خزند، می‌فرماید: «خذلوا الحق و لم‌ینصروا الباطل» حق را خوار و ذلیل کردند و باطل را نیز یاری نکردند. اما همین گوشه‌گیری آنها بسیار اثر منفی گذاشت چون بعضی از چهره‌ها هستند که سکوت‌شان معنی دارد و ضربه می‌زند. مردم توقع دارند که اینها کنار نباشند، از حق دفاع کنند. ما در زمان خودمان هم از این چهره‌ها زیاد داریم. به‌خصوص بعضی از چهره‌های بزرگ و نخبگان و یا چهره‌هایی که جامعه روی آنها سرمایه‌گذاری کرده به عنوان یک چهره مؤثر باید در جامعه باشند. به این دلایل که فتنه است دو گروه مسلمان روبه‌روی هم ایستادند ما باید خودمان را کنار بکشیم و جان‌مان را سالم از این فتنه بیرون ببریم اینها با چنین افکاری علی زمان را یاری نمی‌کنند.
دو راه بیشتر نیست؛ یا انسان در مسیر حق می‌ماند یا در مسیر باطل. جبهه سومی وجود ندارد که عده‌ای بخواهند بگویند ما اگر در جبهه حق نیستیم در جبهه باطل هم قرار نگرفته‌ایم. گاهی سکوت انسان را در جبهه باطل قرار می‌دهد. شخصی در جنگ جمل خدمت امام علی(ع) رسید و پرسید: آیا زبیر و طلحه با این سابقه درخشانی که دارند می‌شود بر مسیر باطل باشند، تا جایی که ما روبه‌روی آنها قرار بگیریم و با آنها بجنگیم؟ امام فرمود: اشتباه تو در این است که به جای اینکه اول به دنبال حق بروی و بعد چهره‌ها را با حق بسنجی و محک بزنی تو اول دنبال چهره رفتی و سپس می‌خواهی با چهره به حق برسی این اشتباه است. اول حق را بشناس و بعد افراد را با حق بسنج. بعد عرض کرد: من برایم مسئله مبهم است. من نه در جبهه شما و نه در جبهه زبیر قرار می‌گیرم، بلکه در جبهه عبدالله‌بن‌عمر قرار می‌گیرم. علی(ع) فرمودند: عبدالله‌بن‌عمر و سعدبن‌ابی‌وقاص حق را یاری نکردند و باطل را هم سرکوب نکردند.
علی(ع) در میدان جنگ با یاران باوفایش می‌رفتند خون می‌دادند و می‌جنگیدند و اینها به دنبال عبادت و حج خودشان بودند. بنابراین مشخصات قاعدین چیست؟ اینها اولاًً خودی هستند و از بیرون نمی‌آیند اکثر این افراد خوش‌سابقه هستند، کارهای نیک و مبارزات بزرگ انجام داده‌اند.
قاعدین اگر به صورت یک جریان فکری سیاسی و اجتماعی در بیایند بسیار خطرناک می‌شوند و یکی از راه‌های نفوذ دشمن از طریق همین افراد است. دشمنان معمولاًً اینجا را روزنه مناسبی می‌بینند. برای اینکه وارد جامعه اسلامی بشوند روی اینها کار می‌کنند.
این همان اسلام آمریکایی است که با منافع رسمی آمریکا کار نداشته باشد. اسلام آمریکایی را اگر بخواهیم در زمان خودمان بهتر بشناسیم و با تاریخ اسلام تطبیق کنیم یعنی همان قاعدین یعنی همان گوشه‌نشینان امروز.
امام روی این جریان اسلام آمریکایی حساس بود. اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام با نشاط، اسلام جهاد، اسلام ضد ظلم، اسلام علی‌بن‌ابی‌طالب، اسلام حسین‌بن‌علی یعنی همیشه در میدان حضور دارند و روی ظلم بسیار حساس هستند؛ این اسلام است.
امروز هم هستند کسانی که سر سفره امام زمان(عج) نشسته‌اند، گوشت و پوست آنها از امام زمان و همه امکانات‌شان و آسایش‌شان از خون این شهدا است، [اما] حاضر نیستند از اندیشه‌های بالای رهبری و نخبگانی که در میدان حضور دارند و حق و حقیقت را دنبال می‌کنند، حمایت کنند. ولی همین اشخاص دم از اسلام و ولایت‌مداری می‌زنند!
دیگر خصلت‌شان ضعف فکری و نداشتن تحلیل کاملی از شرایط زمان همان[است.] «خواص بی‌بصیرت»؛ اصطلاح جالبی که مقام معظم رهبری بر اینگونه افراد لقب دادند. اینها ضعف فکری دارند و نمی‌توانند تحولات جامعه را تفسیر کنند و در یک کلام بی‌بصیرت هستند.
مشخصه دیگر اینها ترس است؛ آدم‌هایی بزدل هستند.
امام علی(ع) هیچ‌گاه این افراد (قاعدین) را وادار به بیعت نکرد. عمار یاسر یک روزی به امام گفتند اجازه بدهید من بروم سراغ این افراد تا بیایند با شما بیعت کنند و در کنار شما قرار بگیرند، امام فرمود: کسی که به ما احتیاج ندارد ما هم به او احتیاج نداریم. علی(ع) به این افراد بی‌اعتنایی کرد. آنهایی که خودشان سخنان حق ما را و روشنگری‌های ما را نمی‌پذیرند چرا آنها را بیاوریم به صحنه. البته اگر می‌آمدند امام استقبال می‌کرد. علی(ع) از این افراد ناامید شده بود کسی که به امام و حکومت اسلامی مراجعه نمی‌کند و احساس نیاز نمی‌کند ما هم به آنها احتیاجی نداریم.
منبع: سایت اجنا، سخنرانی
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در تاریخ(۱۳/۱۲/۸۹




ادامه مطلب ... نظرات :


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما



تبلیغات
  • طراحی قالب توسط پارس تولز
  • ParsTools.Com
.CopyRight © 2010 - 2011 abpakhshnews Group , All Rights Reserved ©